64477551613+
64477551613+

Voedingsschema: belang, voor- en nadelen.

Door Bas Maas 0
04 mrt 2014

Of je nou een paar kilo vet wilt verliezen of juist spier op wilt bouwen, je voeding daarbij is super belangrijk. Hoe hard je ook traint, als je niet op je voeding let dan zullen je resultaten achterwegen blijven. Hetzelfde geldt natuurlijk andersom: let je wel op je voeding maar train je slecht dan haal je ook niet het maximale resultaat uit jezelf.

Je voeding op orde hebben is dus niet alleen een aanrader maar echt een must als je serieus resultaat wilt bereiken. Veel mensen volgen daarom een voedingsschema, niet alleen topsporters.

Een voedingsschema verteld je wat en hoeveel je van iets moet eten. Daarbij laat een voedingsschema je zien hoeveel calorieën, eiwitten, koolhydraten, en vetten je totaal binnenkrijgt. Zie de afbeelding hieronder.

voedingsschema screenshot 2

Een goed opgesteld schema is afgestemd op jouw lichaam, dit is heel belangrijk. Iemand van 2 meter moet namelijk meer eten dan iemand van 1 meter om beide een halve kilo per week aan te komen. Beide personen hebben namelijk een verschillende caloriebehoefte.

Voordelen

Een goed voedingsschema is effectief. Met een afgestemd schema ben je zeker dat je van de juiste voedingsstoffen precies genoeg binnen krijgt. Hierdoor zal je meer resultaat behalen in minder tijd.

Een voedingsschema biedt structuur en gemak. Je hoeft tenslotte niet meer na te denken over wat je wilt gaan eten.

Nadelen

Het voordeel dat een schema structuur en houvast biedt kan voor sommige mensen ook als nadeel worden ervaren. Doordat je vaak dezelfde producten eet vergt het volhouden van een schema discipline. Gelukkig wordt deze discipline beloont door resultaat, wat weer motivatie geeft.

Verder is het voor veel mensen lastig om een voedingsschema op te stellen omdat zij niet genoeg kennis over voeding hiervoor hebben. Wat ik bij deze mensen vaak zie gebeuren is dat zij richtlijnen als ‘eet veel eiwitten’ gaan volgen. Dit is helaas in veel gevallen niet voldoende waardoor resultaat minimaal blijft.

Gratis voedingsschema’s

Op internet zwerven veel gratis voedingsschema’s rond. Grote kans dat veel van deze schema’s je zullen tegenvallen. Het merendeel is namelijk niet afgestemd op jouw lichaam, terwijl dit juist zo belangrijk is. Zoals eerder aangegeven moet iemand van 2 meter lang meer eten dan iemand van 1 meter lang om beide een kilo aan te komen. Ter verduidelijking; volg jij een schema van iemand die 1.70 is terwijl jij zelf 1.90 bent, dan is de kans dus groot dat je niet zult aankomen.

Om op dit probleem in te spelen heb ik een pagina gemaakt waar je gratis een voedingsschema kan downloaden dat is afgestemd op jouw lichaam.

Op de website geef je aan wat je eigenschappen zijn, denk aan je lengte, gewicht, doel, activiteitenniveau. Op basis hiervan krijg je een passend voedingsschema aangeboden. In totaal heb ik meer dan 35 voedingsschema’s gemaakt. Voor ieder lichaam een passend schema.

Neem nu een kijkje en download een voedingsschema zodat ook jij eindelijk effectief resultaat behaalt.

Auteur: Bas Maas

Als ik mijzelf in één zin zou moeten omschrijven dan zou ik zeggen dat ik iemand ben met een enorme passie voor krachttraining en voeding. Ik vind het ontzettend mooi om te zien hoe mensen, met de juiste begeleiding, levens veranderende resultaten te weeg kunnen brengen waarvover ze van tevoren niet hadden durven dromen

Laat een reactie achter