64477551613+
64477551613+

Functie van koolhydraten

Door Bas Maas 0
09 aug 2016

Koolhydraten hebben de eenvoudigste functie in vergelijking met andere macronutriënten zoals eiwitten en vet. Koolhydraten zijn, in tegenstelling tot eiwitten en vetten, niet essentieel voor het lichaam. Dit betekent dat je dus kan overleven zonder koolhydraten te eten. Ironisch gezien eten de meeste mensen voornamelijk koolhydraten, en in mindere maten eiwitten en vetten.

Energie leverancier

De belangrijkste functie van koolhydraten is het leveren van energie aan het lichaam. Koolhydraten leveren, net als eiwit, 4 kcal per gram.

Een bordje pap (50 gram brinta) bevat 35 gram aan koolhydraten. Dit staat gelijk aan 35 * 4 = 140 kcal.

Simpele koolhydraten / snelle koolhydraten zijn alles behalve verzadigend. Toch leveren ze net als zeer verzadigende koolhydraten ook 4 kcal per gram. Je drinkt bijvoorbeeld met gemak een blikje cola leeg dat 36 gram aan koolhydraten bevat. Terwijl 50 gram brinta opeten toch echt veel meer verzadigd. Dit is één van de redenen waarom mensen eenvoudig te snel, te veel calorieën binnen krijgen.

Koolhydraten sparen eiwit (niet)

Een veelgehoord argument is dat koolhydraten eiwitbesparend zouden werken. Vandaar ook dat sommige mensen koolhydraten toevoegen aan hun eiwitshakes om spierverlies tot een minimum te beperken.

Helaas werkt het niet zo eenvoudig.

Koolhydraten kunnen de afbraak van eiwit enigszins beperken mits je op dat moment alleen koolhydraten eet. Indien je al eiwitten eet hebben koolhydraten nauwelijks een extra effect 1 . Je kan dus stellen dat, iets eten, beter is dan, niets eten. Als het aankomt op het verminderen van eiwitafbraak tenminste. Niet als je al een vetpercentage hebt van 50%…

Verminderde eetlust en gezonde darmwerking door vezels

Koolhydraten kan je categoriseren op basis van afbreekbaarheid. Je krijgt dan de categorieën verteerbare en onverteerbare koolhydraten.

Voedingsvezels, of kortweg vezels, zijn een vorm van koolhydraten. Ze vallen onder de onverteerbare koolhydraten. Dit houd in dat het lichaam ze (bijna) niet kan afbreken en dus ook niet kan opnemen. Hierdoor leveren voedingsvezels nagenoeg geen energie; 2 kcal per gram of 0 kcal per gram. Afhankelijk van het exacte type voedingsvezel.

Er bestaan vele verschillende soorten vezels, met elk haar eigen functie. Omdat de meeste gezondheidsvoordelen zijn gevonden met het eten van voedingsmiddelen die rijk zijn aan vezels en niet met het eten van vezels geïsoleerd, is de rol vezel op zichzelf staand niet altijd duidelijk. De twee gezondheidsvoordelen die wel met zekerheid gesteld kunnen worden zijn:

  • Vezels hebben een verzadigende werken, ze zorgen er voor dat je minder snel weer honger krijgt.
  • Vezels houden de massa in de darm soepel en zorgen voor een goede doorstroom.

Je hersenen kunnen ook zonder koolhydraten

Wat je vaak hoort is dat je koolhydraten nodig hebt omdat je hersenen glucose (afgebroken koolhydraten) nodig hebben om te kunnen functioneren. En dat klopt ook, je hersenen functioneren inderdaad primair op glucose. Maar dat betekent niet dat ze niet kunnen functioneren als er geen glucose aanwezig is.

Je hersenen kunnen namelijk ketonen gebruiken als energiebron. Je hersenen kunnen vetzuren niet direct gebruiken als energiebron. Vandaar worden de vetzuren eerst afgebroken tot ketonen, waarna het gebruikt kan worden door de hersenen als energiebron.

En nee, dit is niet gevaarlijk of giftig. Een keto-dieet is zelfs een gevestigd dieet voor het onder controle houden van epilepsie 2 . Ook wijst er steeds meer onderzoek in de richting van het neuroprotectieve effect van ketogenen dieëten 3 .

Zoetmaker

Dit is niet direct een functie, maar koolhydraten, en dan met name suikers, hebben een zoete smaak.

Heerlijk, maar let er wel op dat dit het soort koolhydraten zijn die nauwelijks verzadigen. Zoals eerder besproken.

Gratis voedingsschema downloaden

Als je wilt afvallen dan is het in veel gevallen (let op de nuance) verstandig om je koolhydraat inname te verminderen. Veel mensen eten te veel koolhydraten en te weinig eiwitten. Daarbij zijn koolhydraten ook niet essentieel voor het lichaam zoals eerder genoemd. Het verminderen van je koolhydraatinname stelt je in staat om een energietekort te creëren en tegelijkertijd de essentiële voedingsstoffen nog binnen te krijgen.

Om je een stap in de goede richting te laten zetten bied ik je een gratis voedingsschema aan, afgestemd op jouw lichaam en doel (ik heb ook schema’s voor als je juist wilt aankomen). Downloaden dus!

Succes.

Referenties   [ + ]

1.Kerksick & Leutholtz, 2005
2.http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18301085
3.http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4101992/

Auteur: Bas Maas

Als ik mijzelf in één zin zou moeten omschrijven dan zou ik zeggen dat ik iemand ben met een enorme passie voor krachttraining en voeding. Ik vind het ontzettend mooi om te zien hoe mensen, met de juiste begeleiding, levens veranderende resultaten te weeg kunnen brengen waarvover ze van tevoren niet hadden durven dromen

Laat een reactie achter