64477551613+
64477551613+

Wanneer zou ik het best eiwitpoeder kunnen nemen?

Door Bas Maas 0
09 aug 2016

Eiwitpoeder kan je de hele dag door nemen. Als je tot in de details wilt treden kan je het beste of voor of na je training een eiwitshake nemen. We spreken dan over whey (wei-eiwit). Hoeveel effect dit heeft op je spiergroei is bijna te verwaarlozen als je zo’n 3 uur voor je training nog (30 tot 50 gram) eiwitten hebt gegeten12. Je zult je spieren gewoon nog blijven behouden als je niet binnen een uur na je training een eiwitshake drinkt. Het is veel belangrijker om te kijken of je over de hele dag genoeg eiwitten binnenkrijgt.

Spiergroei vind namelijk alleen plaats indien de aanmaak van proteïne in de spieren (dit heet de eiwitsynthese) groter is dan de afbraak van deze proteïne (In je lichaam vind continue aan- én afbraak plaats). Dit wordt een ‘positieve proteïne-balans’ genoemd. Whey eiwit wordt snel opgenomen maar dat betekend dus ook dat je na een aantal uur geen toevoer meer heb van aminozuren naar de spieren. Caseïne eiwit wordt juist langzaam opgenomen wat ervoor zorgt dat je een lange tijd een constante toevoer heb van aminozuren naar de spieren. Als je wei-eiwitten vergelijkt met caseïne eiwitten dan kan je concluderen dat caseïne eiwitten spierafbraak een lange tijd tegengaan (zo’n 7 uur), en dat wei-eiwitten een meer spieropbouwende functie hebben3 .

Belangrijk is om je eiwit inname voor het slapen gaan niet te verwaarlozen. Gedurende je slaap eet je namelijk niet. Je lichaam zal de tijd die je slaapt dus geen voedingsstoffen binnenkrijgen maar zal toch deze voedingsstoffen nodig hebben omdat je stofwisseling doorgaat, ook als je slaapt. Caseïne eiwitten bieden de oplossing. Caseïne eiwitten zitten in zuivelproducten. Vooral in (magere) kwark zitten veel caseïne eiwitten. Een bakje kwark of een caseïne eiwitshake voor het slapen is aan te raden!

Referenties   [ + ]

Auteur: Bas Maas

Als ik mijzelf in één zin zou moeten omschrijven dan zou ik zeggen dat ik iemand ben met een enorme passie voor krachttraining en voeding. Ik vind het ontzettend mooi om te zien hoe mensen, met de juiste begeleiding, levens veranderende resultaten te weeg kunnen brengen waarvover ze van tevoren niet hadden durven dromen

Laat een reactie achter